• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Krzczonów - Kościół pw. Wniebowzięcia NMP

Polichromia prezbiterium

Polichromia prezbiterium

Prezbiterium prostokątne, zamknięte trójbocznie, kryte stropem płaskim, otwarte na nawę arkadą tęczy. W ścianach skośnych oraz w ścianie południowej okna z witrażami. Ściany długie, dzielone czterema parami malowanych pilastrów, na trzy przęsła; przęsło wschodnie węższe (180 cm). Pilastry przyokienne, do połowy wysokości, architektoniczne, przytęczowe – iluzyjne, zdobione analogicznie; cześć dolna marmoryzowana, część górna w kielichowe  wazony. Na trzonach pozostałych dwóch par pilastrów emblematy eucharystyczne pośród motywów roślinno - kwiatowych: a) Monstrancja i krzyż pośród winnej latorośli. b) figura świętego Ducha i emblemat papieski pośród białej lilii;  c) kadzielnica i seraf pośród konwalii; d) kaganek i gwiazda pośród trzciny.

Polichromia południowej ściany nawy

Polichromia południowej ściany nawy

W szeregu okien trzy mandorle z postaciami świętych i jedna z zapisem nutowym. Dekoracja mandorli w charakterze kandelabrowym, złożona z pary stylizowanych gałązek paproci. W polu przy tęczy zwis rozetowy. Pod zwisem i pod oknami secesyjne osty. Nad oknami grupy trzech rozet. Kolor i kształt ornamentów jednolity, szablonowy. Paprocie wyrastają z drzewka złożonego z liści suchego akantu w brązie, rozchylonych kielichowo wolut ciemnozielonych, parę rozet niebieskich z białymi środkami i blado- niebieskiego serca. W spodzie mandroli nakładające się serca białe, brązowe, żółte, o niebieskim obrzeżu. W szczycie mandroli - palmeta złożona od spodu z trójliścia w brązie, pary białych rozet z seledynowym obrzeżem i środkiem. Rozchylone pręty seledynowe z białymi rozetami. W szczycie ciemno-niebieska palczasta rozeta o biało-żółtym środku i takim tle. Nad kompozycją rozety rozłożone półkolem blado-niebieskie, o białym środku i żółtym krzyżu. Zwis rozetowy złożony z sześciu grup, po trzy rozety. Grupy rozet powtarzają się nad oknami. Na blado-niebieskim tle liściaste otoczki. Gałązki wokół mandorli vide opis ściany zachodniej z aniołami. Ściana Południowa komponowana analogicznie.

Polichromia nawy: A) strop B) ściana tęczowa; C) ściana zachodnia D) ściana południowa; E) ściana północna.

Polichromia nawy

Nawa na planie prostokąta, kryta stropem. Ściana wschodnia otwarta arkadą tęczy. Nad tęczą obraz Ostatniej Wieczerzy. Ściana Południowa i Północna mieszczą trzy pary okien, gładkie o wysuniętym nieco cokole przyziemia. W ujęciu okien mandorla, w których figury świętych en pied. Ściany ozdobione motywami stylizowanych rozet ludowych i sesyjnych krzewków ostowych. Przy parapecie chóru muz. mandorle wypełnione harfą oraz banderolą z zapisem nutowym. Ścianę zachodnią z chórem na parze kolumn zdobi para śpiewających aniołów w układzie od antetycznym. Na stropie obraz Unoszące się, koronowanej Marii. W narożach stropu pierzaste zorze. W podniebieniu chóru Insygnia papieskie. Cokół, trzony kolumn i parapet chóru z balustradą wejścia imitują  marmoryzowanie kremowe i szaro-oliwkowe. Tło ścian kremowo- beżowe. Motywy oliwkowo-zielone, niebieskie jasne i ciemnobrązowe.

Kościoły - lokalizacja na mapie