• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Bychawka - Kościół pw. Wszystkich Świętych

Epitafium Marii z Grabowskich Stadnickich

Epitafium Marii z Grabowskich Stadnickich

W licu ściany południowej prostokątna płyta inskrypcyjna z czarnego marmuru, ujęta ramą na parze kroksztynów, zakończona tympanonem o podniesionych ćwierćkoliście narożach. Na dolnej listwie ramy kartusz herbu Szreniawa i Pobóg, płaskorzeźbione w białym  marmurze. Napis kuty, złocony „Tu leży Maria z Grabowskich / hr Stadnicka / Olimpii z hr Tarnowskich i Tomasza Grabowskiego Kasztelana córka / w dniu 15 czerwca 1814 r. w trzydziestym siódmym roku życia swego / w Osmolicach zmarła/ pełna pobożności, cnót, światła, łagodności, najlepsza  żona, najczulsza Matka. Juliusz mąż ze swemi drobnymi dziećmi wzniósł kaplicę na Jej grobie ku drogiej i niezatartej jej pamięci”. W położeniu piętrowym analogiczne epitafium Zofii z Piwnickich Juliuszowej hr Stadnickiej, urodzonej 8 października 1863 r. w Brzeźnie, zm. 26.11.1939 w Osmolicach.

Ołtarz boczny lewy  - świętego Antoniego

Ołtarz boczny lewy - świętego Antoniego

Ołtarz drewniany, przyścienny typu architektonicznego. Kolumnowy, jednoprzęsłowy, jednokondygnacyjny. Mensa prostopadłościenna, płycinowa, węższa, wysunięta do przodu na dwustopniowym podeście. Nastawa ujęta po bokach parami kolumn kompozytowych na wydatnych postumentach. Kolumny o trzonach u dołu gładkich, wyżej kanelowanych dźwigają pełne belkowanie z gier owanym gzymsem i przerywanym szczytem o wykroju odcinka łuku, na osi którego zwieńczenie o formie kartuszowej, ujęte wolutami, z profilowanym tondem z obrazem olejnym świętego Mikołaja Biskupa. W części dolnej nastawy, zamknięta półkoliste arkada, a w niej rzeźba świętego Antoniego z Dzieciątkiem. W płycinach mensy, postumentów oraz w płaszczyznach pomiędzy kolumnami – dekoracje marmoryzacją. Wokół niszy i w partii gzymsowania wieńczącego zdobienia palmetami, rozetami, wicią akantową, pasami kimationu i zwisami kampanuli. W narożach belkowania ołtarza dwie klęczące postacie anielskie.

Feretron. Serce Jezusa Chrystusa i Serce Marii.

Feretron. Serce Jezusa Chrystusa i Serce Marii.

Feretron w formie dwóch obrazów w technice oleodruku, rozpiętych na umieszczonej pośrodku desce. Obudowa typu architektonicznego, o formie zbliżonej do wimpergi ustawionej na dwustopniowych profilowanych, narożnych cokołach, pomiędzy którymi grzebień i kratka z motywem krzyża. Arkada od wewnątrz zamknięta łukiem ostrym, od góry oślim grzbietem z żabkami. Po bokach trzy pary różnej wysokości pinakli z kwiatonami. Na osi w zwieńczeniu feretronu - trójlistny krzyż. Na jednej stronie przedstawienie Marii w półpostaci zwróconej frontalnie, w niebieskiej sukni i jasnym maforium. Wokół głowy  gloria rozproszona, twarz lekko opuszczona, w lewej ręce gałązka lilii, prawą podniesioną Maria wskazuje serce na swojej piersi, przebite strzałą, przewiązane cierniem. Na drugiej stronie obraz Jezusa Chrystusa w półpostaci, zwróconej frontalnie z długimi falującymi włosami i kolistym nimbem wokół głowy; w czerwonej sukience i niebieskim obszernym płaszczu oburącz wskazuje na przewiązane cierniem serce na piersi.

Kościoły - lokalizacja na mapie